وبلاگِ علمی محققِ جوان
تحقیق و پژوهش های علمی، دانشگاهی و آموزشی
آرشیو وبلاگ
نویسنده: زری دولت فر - سه‌شنبه ٢۸ آذر ۱۳٩۱

در ایران رشته ی محیط زیست در شاخه علوم منایع طبیعی قرار دارد؛ در ابتدا مباحث زیست محیطی در دل رشته های دیگر تدریس می شد. اما با گسترش روزافزون و چشمگیر این علم در جهان و بطبع کشور ما، این رشته با عنوان مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست هم اکنون در دانشگاه های کشور تدریس می شود.به وجود آمدن رشته ی تحصیلی با این عنوان نیز یکی از دستاورد های تفکر بشر است. زیرا برای رسیدن به این مقصود نیاز به نیروی متخصص در این عرصه است تا با جمع بندی علوم مختلف رشته های گوناگون و با ارائه راه حل های منطقی تر (و نه به شکل انحصاری و قابل قبول کارشناسان یک رشته) بتواند به این مهم دست یابد.
گرایش محیط‌زیست، یک رشته چند بخشی یا بین رشته‌ای است و آمیخته‌ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار،‌ اکولوژی کاربردی و جغرافیا می‌باشد. این گرایش تلاش می‌کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع، جنگل و ... پلی بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری رابرای خود و آیندگان فراهم سازد.

 

درصورت تمایل روی ادامه مطلب کلیک کنید.


تعریف لغوی محیط زیست:

محدوده مکانی از کهکشان راه شیری تا اجزا مولکولهای سیاره ی زمین را شامل می شود و زندگی جانداران کره زمین تحت تاثیر شرایط آن قرار دارد.
انقلاب صنعتی باعث شد توان بشر برای استفاده از طبیعت بسیار بیشتر از توان بدنی او باشد و از طریق انسان رفته رفته سبب تخریب بی سابقه ای در طبیعت شد. ازجمله: نابودی و تخریب جنگل ها ، فرسایش خاک ، نابودی گونه ها، آلودگی های گسترده در سطح جهانی، گرمایش زمین و تغییرات شدید اقلیمی، آلودگی آب ها و ...
و از طرفی با گسترش ناموزون شهر ها (به دلیل میل انسان به شهرنشینی) و مناطق صنعتی این تاثیرات منفی در طبیعت را فزونی بخشید.
تقریبا پس از جنگ جهانی دوم بود که انسان به فکر طبیعت افتاد و پس از آن با برگذاری کنفرانس ها و تاسیس ارگان ها و سازمان های زیست محیطی مختلف ، بشر امروز به فکر حفاظت طبیعت و اصلاح محیط زیست تخریب شده ی اطرافش افتاد.
به وجود آمدن رشته ی تحصیلی با این عنوان نیز یکی از دستاورد های این تفکر بشر است. زیرا برای رسیدن به این مقصود نیاز به نیروی متخصص در این عرصه است تا با جمعبندی علوم مختلف رشته های گوناگون و با ارائه راه حل های منطقی تر (و نه به شکل انحصاری و قابل قبول کارشناسان یک رشته) بتواند به این مهم دست یابد. لازم به ذکر است رشته تحصیلی مهندسی منابع طبیعی- گرایش محیط زیست به جهت تنوع دروس رشته ای بسیار جذاب است و دانشجویان این رشته از روحیه زنده ای برخوردار هستند.

 

رشته های مرتبط با محیط زیست:

کشاورزی- شیمی- شیلات – عمران- مکانیک- هنر- زمین شناسی – پزشکی - زیست شناسی - هواشناسی - ریاضی و آمار- فیزیک - نفت - کامپیوتر - صنایع – جغرافیا -آبیاری و ...

 

ارگانهای مرتبط جهت اشتغال:

سازمان حفاظت محیط زیست- ادارات جهاد کشاورزی- منابع طبیعی- شهرداری و فرمانداری- هواشناسی- جنگل بانی- آموزش و پرورش- راه و ترابری- مسکن و شهرسازی- فضای سبز- شرکت نفت- شرکت لوله سازی - شرکت فولاد- شرکت ملی حفاری - اداره و آزمایشگاه های آب و فاضلاب- کارخانجات صنایع غذایی.

 

موقعیت شغلی در ایران:

شرط اول حیات اقتصادی ـ سیاسی هر کشور، ‌استقلال و وجود نیروی انسانی متعهد، متفکر و کاردان است. زیرا نیروی انسانی لایق و کاردان می‌تواند با استفاده از قدرت تصمیم‌گیری و استقلال و برنامه‌ریزی خوب دولت، از عامل دوم؛ یعنی منابع سرشار خدادادی از قبیل آب، خاک، جنگل، مرتع برای بهبود زندگی و رفاه مردم و جامعه بهره‌برداری کند. به عبارت دیگر تعادل این دو عامل، شرط مطلوب و اساسی بهره‌وری بهینه و تداوم حیات یک جامعه است.کارشناسان منابع طبیعی نقش مهمی در ایجاد تعادل بین این دو عامل دارند. زیرا از یک سو، عامل مهمی در حفظ و گسترش منابع طبیعی هستند و از سوی دیگر، نحوه استفاده و بهره‌برداری بهینه از این منابع را می‌دانند.برای مثال، فارغ‌التحصیلان گرایش مرتع و آبخیزداری می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های صحیح و نظارت بر حسن اجرای آنها و آموزش به منظور اصلاح و توسعه مراتع، جلوگیری از فرسایش آب و خاک و پر شدن مخازن سدها و تثبیت شن‌های روان، نقش بسیار مهمی در حفظ و گسترش منابع طبیعی از قبیل مرتع، آب و خاک داشته باشند.در کل فارغ‌التحصیل توانمند این رشته، فرصت‌های شغلی مناسبی در شرکت‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی مرتبط با وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه تحقیقات مرتع، مؤسسه تحقیقات خاک و حفاظت آبخیزداری، سازمان جنگل‌ها و شرکت‌های مشاوره منابع طبیعی دارد.

 

توانایی های لازم دانشجویان:

آیا می‌شود پرنده‌ها را از روی کتاب شناخت یا با حیات‌وحش در فضای دانشکده آشنا شد؟ بدون شک، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. زیرا بوم‌شناسی به معنای خانه‌شناسی است؛ یعنی بایستی به درون طبیعت رفت و از نزدیک با اصول حاکم بر آن آشنا شد و معضلات و مشکلات زیست‌محیطی را در خود طبیعت شناخت و سپس در صدد ارائه راه حل برآمد.به همین دلیل دانشجوی منابع طبیعی باید به طبیعت علاقه‌مند باشد و با صبر و حوصله و تلاش و کوشش بسیار، رمز و راز حیات را از طبیعت بیاموزد.علاقه و عشق به طبیعت و محیط‌زیست لازمه این رشته است؛ زیرا بدون عشق نمی‌توان هفته‌ها در صحرا، جنگل، دشت یا تالاب برای بررسی رفتار یک حیوان یا پیدا کردن یک گونه خاص حیوانی یا گیاهی حضور داشت و بعضاً شرایط نامساعد جوی یا حشرات موذی مثل ساس، کنه، عقرب و ... را تحمل کرد.همچنین دانشجوی منابع طبیعی باید از هوش و خلاقیت سرشاری برخوردار باشد تا بتواند مشکلات محیط‌زیست را به خوبی و به درستی ببیند و راه حلی برای آن مشکل بیابد. چون مشکلات زیست‌محیطی صبر نمی‌کنند تا ما هر زمان که دلمان خواست به فکر چاره‌اندیشی بیفتیم و امکان دارد یک مشکل در زمانی کوتاه به یک فاجعه تبدیل شود. در مورد توانمندی‌های لازم برای هر گرایش نیز باید گفت که دانشجوی محیط‌زیست باید در زمینه صنعت، فرهنگ، سیاست و اقتصاد اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد و بتواند درباره مسائل یاد شده ابراز عقیده کند. زیرا محیط‌زیست به دانشجویانی که دروس را حفظ کنند،‌ نیازی ندارد. بلکه دانشجویانی باید وارد این رشته شوند که برای مشکلات زیست‌محیطی پروژه و طرح ارائه داده و خود مجری طرح‌هایشان باشند.

 

واحدهای درسی دوره کارشناسی:

تعداد واحدهای کل دوره   145 واحد.

دروس عمومی   22 واحد:   آیین زندگی (اخلاق)- تربیت بدنی 1- اندیشه اسلامی 1- فارسی عمومی- زبان عمومی- تاریخ تحلیلی صدر اسلام- انقلاب اسلامی ایران- تربیت بدنی 2- روش تحقیق- اندیشه اسلامی 2- آشنایی با قرآن کریم- تفسیر موضوعی قرآن کریم

دروس پایه   36 واحد:   شیمی عمومی- اکولوژی- ریاضیات عمومی- فیزیک عمومی- میکروبیولوژژی عمومی- زمین شناسی- شیمی آلی- گیاهشناسی عمومی- کارتوگرافی- رسم فنی- جانورشناسی- ژنتیک- آمار و احتمالات

دروس اصلی   35 واحد:   هوا و اقلیم شناسی- آشنایی با کامپیوتر- شناخت محیط زیست- هیدرولوژی عمومی- عکسهای هوائی- مساحی و نقشه برداری- مبانی سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی- شناسایی گیاهان مرتعی- اقتصاد عمومی- درختها و درختچه های ایران- خاکشناسی عمومی- گیاهان آبزی- حفاظت خاک- جامعه شناسی عمومی

دروس تخصصی   34 واحد:   انسان و محیط زیست- اکولوژی دریا و دریاچه ها- مناطق حفاظت شده و پارکهای ملی و جنگلی- زیست شناسی حفاظت- آلودگی هوا- حقوق و مدیریت محیط زیست- ارزیابی محیط زیست- بوم شناسی مهره داران- پارکداری- آلودگی آب و خاک- زیست شناسی و شناخت حیوانات شکاری- طراحی و مهندسی پارکهای ملی و جنگلی- جلسه بحث- مبانی مدیریت حیات وحش- فنون مدیریت حیات وحش- پروژه

دروس اختیاری   10 واحد:   بسته به دانشگاه محل تحصیل دروس متفاوتی ارائه میگردد.

من در رشته تولید و بهره وری گیاهان دارویی و معطر تحصیل کردم، همچنین فارغ التحصیل در رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش محیط زیست هستم. سعی من برآنست اندکی از مباحثی که آموخته ام را به اجرا بگذارم. با احترام از مساعدت های خانواده و دوستانم صمیمانه سپاسگزارم و سر فرود می آورم ... در پناه خداوندگارم باشید.
نویسندگان وبلاگ:
کدهای اضافی کاربر :